بیانیه‌ها و اطلاعیه‌ها

اعلامیه نهاد رسانه یی افغانستان در پیوند به سوم می روز جهانی آزادی مطبوعات

 

 

گرامی داشت حق اطلاع‌رسانی و صدای آزاد

سوم ماه مه هر سال به عنوان روز جهانی آزادی مطبوعات گرامی داشته می‌شود. این روز فرصتی برای تأکید بر اهمیت آزادی رسانه‌ها و یادآوری وظایف دولت‌ها برای احترام و حمایت از حق آزادی بیان است، حقی که در ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر 1948 مندرج شده است.

آزادی مطبوعات ستون فقرات جوامع آزاد و انسانی است. رسانه‌های آزاد به مردم اجازه می‌دهند تا از رویدادهای جاری مطلع شوند، به دولت‌ها پاسخگو باشند و در مورد مسائل مهم بحث کنند.

با این حال شکی نیست که خبرنگاران در سراسر جهان با چالش‌های متعددی از جمله خشونت، سانسور و آزار و اذیت روبرو هستند. به همین دلیل، روز جهانی آزادی مطبوعات زمانی برای گرامیداشت شجاعت خبرنگاران در سراسر جهان است که برای گزارش حقیقت، حتی در سخت ترین شرایط، تلاش می کنند.

در سال 2024، یونسکو بر روی اهمیت اطلاع‌رسانی در زمان‌های ناآرامی تمرکز دارد. در دنیایی که شاهد افزایش اطلاعات نادرست و اخبار جعلی هستیم، دسترسی به اطلاعات دقیق و قابل اعتماد از همه ایام مهمتر است.

اینکه آزادی مطبوعات باید مورد حمایت قرار گیرد، امریست انسانی و مطابق با قوانین بین المللی و ما می توانیم با انجام کارهای ذیل از آزادی مطبوعات حمایت کنیم:

• حمایت مالی از رسانه های آزاد و مستقل .

• خبرنگاران را در تلاش هایشان برای گزارش حقیقت دنبال نموده ودر جهت دسترسی شان به اطلاعات موثق همکاری و همیاری نماییم.

• در برابر سانسور و آزار و اذیت خبرنگاران صدای خود را بلند کنیم و نگذاریم که حقایق قربانی مصلحت های دروغین گردد.

• اطلاعات را به طور مسئولانه به اشتراک بگذاریم و از انتشار اطلاعات نادرست غیر موثق و شایعه پراکنی که منافع یک کشور را به خطر می اندازد جدا جلو گیری نماییم.

آزادی مطبوعات یک ضرورت غیر قابل انگار است. این حق همه ساکنین یک کشور است که از آنچه در کشور شان و در دنیا می گذرد مطلع شوند و صدای خود را به گوش دیگران برسانند.

ما این روز را خجسته و گرامی داشته وامیدواریم که در روز جهانی آزادی مطبوعات، همه تعهد بسپاریم تا از این حق مشروع و همگانی حمایت نموده و بر پخش حقایق و اخبار موثق متعهد باشیم و از این حق آزادی خدا دادی و قانونی حمایت نماییم.

موضوعات مرتبط

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button