امام حسین (ع) الگویی برای اصلاح جوامع بشری
امام حسین (ع) الگویی برای اصلاح جوامع بشری
غلام علی صارم
نام امام حسین (ع) استوار ترین معنی در کتاب عشق، ایثار، خود گذری و شهادت است .
چشمه خونرنگ عاشورا، درس آموز حماسه، آزاد زیستن، جهاد و پایداری در راه حفاظت از دین حق، قرآن مبین و زندگی توأم با عزت و سربلندی است.
عاشورا دریای متلاطمی است که هرآنچه متناسب شرایط و پاسخگوی نیازهای امروزی ما میباشد، معلم گونه به جواب آن می پردازد، یعنی عاشورا نه یک حادثه بلکه عاشورا یک مکتب است، وازهمین روست که ائمه دین همیشه تاکید ورزیدند تا عاشورا زنده نگهداشته شود.
وقتی به تاریخ عاشورا با دید محققانه نگاه می کنیم، معمار عاشورا از همان آوان حرکت خود کاری کرد که تا امروز توجه دانشمندان، مصلحان سیاسی – اجتماعی را بخود معطوف داشته است .
تبیین و ترسیم هدف امام حسین (ع) ازهمان آغاز حرکت از مدینه درست همان رسالتی است که قرآنکریم بیان می فرماید، از دیدگاه قرآنکریم رسالت اصلی دین همانا اصلاح فکروعقل بشراست و پایداری و بقای جوامع انسانی درگرواصلاح طلبی و اصلاح گرائی است (1)
و سرانجام نیکو و پاداش نیک از آن اصلاح گران است. (2)
امام حسین (ع) در وصیت نامه خود که هنگام حرکت از مدینه به سوی مکه به برادرش محمدحنفیه نگاشت، اهداف حرکت خود را بیان نمود، پس از بیان عقیده خود در باره توحید ، نبوت، معاد، اهداف قیام خود را اینگونه تشریح می نماید:( حسین گواهی میدهد به توحید و یگانگی خداوند(ج) وگواهی میدهد که برای خداشریکی نیست وشهادت میدهد که محمد(ص) بنده وفرستاده اوست، و آئین حق (اسلام) را از سوی خدابرای جهانیان آورده است. و شهادت می دهد که بهشت و دوزخ حق است و روز جزا بدون شک به وقوع خواهد پیوست و خداوند (ج) همه انسان ها را در چنین روزی زنده خواهد کرد.
و من نه ازروی خود خواهی و یا برای خوش گذرانی و نه برای فساد و ستمگری از مدینه خارج می گردم، بلکه هدف من ازاین سفرامر به معروف و نهی از منکر و خواسته ام از این حرکت اصلا ح مفاسد است ( احیا و زنده کردن سنت و قانون) جدم رسول خدا(ص) و پدرم علی بن ابیطالب (ع) است، پس هرکس از من این حقیقت را بپذیرد، راه خدا را پذیرفته است و هرکس رد کند من با صبرواستقامت راه خود را در پیش خواهم گرفت، تا آنکه خدا بین من و قومم حکم نماید و اوست بهترین حکم کنندگان .
برادرم این وصیت من است به تو.
توفیق از جانب خداست، براو توکل می کنم و برگشتم بسوی اوست. (3)
و در سرزمین منی نیزدرجمع عده ای از خواص فرمودند:
( پروردگارا این حرکت ما نه بخاطر رقابت برسرحکومت و قدرت، و نه به منظور بدست آوردن مال دنیااست، بلکه بخاطرآنست که نشانه های دین تورا به مردم نشان دهم و اصلاحات را در کشور اسلامی اجرا کنم تا بندگان ستم دیده ات از چنگال ظالمان درامان باشند، و واجبات احکام و سنت های تعطیل شده تو دو باره اجراگردد.
در این سخنرانی امام (ع) بازهم چهاراصل بنیادین راکه همانا، بازگشت به اصول واقعی اسلام، تحول بنیادین در وضع زندگی معیشتی و اقتصادی مردم، تحول بنیادین واساسی در روابط اجتماعی و تحول ثمر بخش و اسلامی در نظام های مدنی و اجتماعی، میباشد تشریح و نسبت به آن تاکید می نمایند.
اینجاست که میتوان باصراحت بیان داشت: قیام امام حسین(ع) یک قیام وحرکت اصلاحی بوده که از همان آوان حرکت از جانب خودایشان گام بگام توضیح و تشریح گردیده است. و عاشورا روزیست که مشت خیانت و چهره های دروغین را آشکار نموده و برای کسانی که میخواهند زندگی آزاد و انسانی داشته باشند، درس جاودانه ارائه میدارد .
امروز کشوروجامعه ماهم چه ازنظرحکومتی، اجتماعی، اخلاقی و… به اصلاحات ضرورت دارد و مکتب عاشورا هم بهترین مرجع برای آموزش این حرکت بنیادین است و ماهم این مطلب را باصراحت می گوییم که بخاطر بهبود وضعیت فعلی بیایید به مکتب امام حسین (ع) رجوع و از آن الهام بگیریم که خیر دنیا و سعادت آخرت در آن نهفته است . والسلام
منابع
1-سوره هودآیه 117
2-سوره اعراف آیه 170
3-بحارالانوار ج44 ص329